Liku Kehidupan Sebenarnya Mematangkan Insan

Pengalaman dan kematangan seseorang terletak pada cara serta respon pada setiap keadaan yang timbul

12 Disember 2011

Andai esok tiada lagi

Tatkala aku leka melewati tempo masa semahal emas
Apakah mampu aku melangkauinya?
Tika aku sedang bergelumang dengan keseronokan dunia
Apakah masih ada sinar harapan buatku di masa muka?
Seandainya esok tiada lagi sinar mentari
Apakah kegelapan terus melenyapkan segalanya?
Andai kata tutur kata yang dilaung membuka pekung
Apakah masih ada ruang untuk menyembunyikannya?
Bagaimana pula andai esok tiada lagi untuk diriku
Apakah lenyapnya aku selamanya?
Apakah punah segala impian yang masih belum berkesudahan?
Apakah pewarisku mengalas beban yang ditinggalkan?
Apakah segala bakti lenyap dari ingatan mereka?
Apakah diriku sempat bernoktahkan sebuah penanda yang dua?
Apakah akan aku dikirimi pahala dan ganjaran?
Apakah aku dikenangi selamanya?
Andai esok tiada lagi buat diriku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan